România

Controlul oftalmologic pentru permisul de conducere: spaima persoanelor cu ochelari

control oftalmologic permis autoControlul oftalmologic pare să fie cea mai mare teamă odată cu introducerea obligativității testelor medicale la fiecare preschimbare a permisului auto. Sunt afectați cei care poartă ochelari, văd cu un singur ochi, suferă de astigmatism, hipermetropie sau discromatopsii.

În principiu nimic nu s-a schimbat, lista afecțiunilor oftalmologice incompatibile cu calitatea de conducător rămânând în mare aceeași. Doar că, de acum înainte, controlul se va face la fiecare reînnoire, nu doar la prima emitere a permisului de conducere.

Ca și cutumă (neprecizat nicăieri in lege) sunt avantajați cei care au avut carnet de conducere și care au suferit un incident în urma căruia le-a fost afectată vederea la un singur ochi. În acest caz, după perioada de însănătoșire (6 luni), cei care aveau carnet de conducere vor mai putea conduce, spre deosebire de cei care nu au avut permis (și care vor ridica câteva sprâncene când vor încerca să treacă testele medicale).

1.4.1. Persoanele care solicită un permis de conducere sau reînnoirea acestui permis trebuie să aibă o acuitate vizuală binoculară, dacă este necesar, cu lentile de corecție, de cel putin 0,5, când se utilizează ambii ochi.
În plus, câmpul vizual orizontal trebuie să fie de cel puțin 120 de grade, extensia trebuie să fie de cel puțin 50 de grade la stânga și la dreapta și de 20 de grade ascendent și descendent.
Nu trebuie să existe deficiențe pe o rază de 20 de grade față de axul central.
Atunci când se detectează sau se declară o afecțiune oculară evolutivă, se pot emite sau reînnoi permise de conducere, cu condiția ca solicitantul să efectueze unele examene periodice în cadrul unei unități de asistență medicală autorizate.

1.4.2. Persoanele care solicită un permis de conducere sau reînnoirea acestui permis și care au pierdut în totalitate vederea la un ochi ori care utilizează doar un ochi (de exemplu în cazul diplopiei) trebuie să aibă o acuitate vizuală de cel putin 0,5 cu lentile de corecție, dacă este necesar. Unitatea de asistență medicală autorizată trebuie să certifice existența suficient de îndelungată a stării respective de vedere monoculară pentru a permite adaptarea și că la ochiul respectiv sunt întrunite cerințele stabilite la pct. 1.4.1

1.4.3. După apariția recentă a diplopiei sau după pierderea vederii la un ochi, trebuie să existe o perioadă de adaptare de minimum 6 luni, pe durata căreia se interzice conducerea autovehiculelor. După această perioadă, conducerea autovehiculului este permisă numai în urma unui aviz favorabil din partea specialiștilor oftalmologi și a experților auto.
Sursa: Ordinul 1162/2010 pentru aprobarea Normelor minime privind aptitudinile fizice și mentale necesare pentru conducerea unui autovehicul. Ordinul 1162/2010

Asta înseamnă că testul oftalmologic îl veți da cu ochelarii “pe nas”. Oricum situația din lege nu a fost niciodată aberantă și chiar și în cazul unor probleme de vedere existau limite sub care nu aveai probleme cu obținerea permisului. Legea veche preciza:

Lista afecțiunilor medicale incompatibile cu calitatea de conducător de autovehicule sau tramvaie
Grupa B (conducători cu atestat profesional)

Oftalmologie
1. Afecțiuni ale globului ocular sau ale anexelor, care afectează acuitatea vizuală sau efortul vizual, până la vindecare
2. Boli însoțite de atrofia nervilor optici, cu scăderea acuității vizuale și/sau a câmpului vizual
3. Orice leziune cicatriceală a polului anterior sau orice retinopatie care conduce la scăderea severă a acuității vizuale și a câmpului vizual
4. Discromatopsii
5. Afachia a cărei corecție nu determină o limită admisă a vederii
6. Hipermetropia peste 3 d.sf. în limitele de acuitate vizuale admise, cu excepția celor corectate
7. Astigmatism cu componentă hipermetropică peste 2,5 d.sf. în limitele de acuitate vizuală admise, cu excepția celor corectate
8. Anizometropie peste 3 d.sf.
9. Reducerea câmpului vizual sub 80 grade temporal și sub 50 grade nazal
10. Scăderea acuității vizuale sub 0,5 la ambii ochi cu corecție optică
11. Miopie cu -5 d.sf. sau cu leziuni evolutive de FO, cu excepția celor corectate
12. Diferență de corecție aeriană între ochi peste 5 d.sf.
13. Glaucom
14. Lipsa unui glob ocular
15. Obstrucția căilor lacrimale cu epifora
16. Nistagmus care este asociat cu scăderea acuității vizuale
17. Corpi străini intraoculari (leziuni bilaterale irecuperabile)
18. Hemeralopie
19. Discromatopsii
20. Strabism paralitic, cu acuitate vizuală sub limita admisă, fără vedere binoculară și cu deviere mai mare de 20 grade
21. Ptoză palpebrală sau deformări cicatriceale palpebrale, dacă acoperă mai mult de jumătate din cornee, necorectabile chirurgical
22. Pterigion întins cu caracter evolutiv

Standard

3 păreri despre “Controlul oftalmologic pentru permisul de conducere: spaima persoanelor cu ochelari

  1. Dan spune:

    Din pacate in Romania ignoranta si prostia unora nu are limite. Ma refer la mentinerea discromatopsiilor de orice fel pe lista afectiunilor care interzic sofatul. Singura solutie onorabila pentru cei ce sunt afectati de aceasta boala este emigrarea spre zone mai civilizate.

      • Dan spune:

        Eu chiar nu sunt sresat deloc. Controlul medical este necesar si sunt convins ca fiecare conducator auto trebuie sa-si dovedeasca capacitatea fizica si psihica de a putea circula [e drumuri fara sa fie un pericol pentru ceilalti si pentru el. Problema e atunci cand sunt impuse teste aberante cum este cel cu bulinele colorate. Mai ca l-as accepta si pe ala daca in lumea civilizata testul respective ar fi reprezentativ. Daca testul respectiv nu este acceptat si in alte parti atunci imi pun intrebarea de ce un conducator auto din alta parte care este discromat are dreptul sa circule in Romania iar un locuitor al acestei tari, platitor a tot felul de taxe si impozite nu? Hai sa punem atunci la frontierele Romaniei cabinete oftalmologice care sa testeze toti conducatorii auto ce intra in tara daca nu cumva sunt discromati. Altfel suna a discriminare si ar trebui luptat prin toate mijloacele legale pentru eliminarea ei. Ca cetateni ai Europei avem cu totii si drepturi nu numai obligatii.

Lasă un răspuns